آیا بازی آموزش الفبا برای کودکان قبل از مدرسه لازم است؟

بازی آموزش حروف الفبا، بازی آموزش کلمات فارسی، آموزش الفبای فارسی، بازی آموزش الفبای انگلیسی

بازی آموزش الفبا برای کودکان، بازی آموزش حروف الفبا، بازی آموزش کلمات فارسی، آموزش الفبای فارسی، بازی آموزش الفبای انگلیسی

یکی از سوالات بسیار مهمی که خیلی از والدین می پرسند این است که آیا آموزش الفبای فارسی به کودکان قبل از رفتن به مدرسه لازم و ضروری است؟ در این مقاله قصد داریم به پاسخ این پرسش بپردازیم و اهمیت بازی آموزش الفبا را متذکر شویم.
همه والدین دوست دارند که فرزندان آنها در دوران مدرسه جزو دانش آموزان برتر باشند. برخی از آنها به همین دلیل، آموزش الفبای فارسی به کودکان را چند سال قبل از مدرسه آغاز می کنند. هدف آنها این است که کودک با یاد گرفتن الفبا قبل از مدرسه، بهتر بتواند در دوران مدرسه با آموزش های معلمان ارتباط برقرار کند و مشکلی از این بابت نداشته باشد. اما آیا والدین اصول آموزش به کودکان را می دانند و متناسب با روش های روانشناسانه و آموزشی این کار را انجام می دهند؟ چرا در بیشتر مواقع روش های آموزشی آنها بی نتیجه است یا نتیجه عکس میدهد؟

بازی آموزش حروف الفبا، بازی آموزش کلمات فارسی، آموزش الفبای فارسی، بازی آموزش الفبای انگلیسی

آیا بازی آموزش الفبا برای کودکان قبل از مدرسه لازم است؟

اصول آموزش الفبا به کودکان

اگر آموزش الفبای فارسی را به صورت اصولی (مثلا با بازی آموزش الفبا) به کودکان آموزش داده شود، نه تنها باعث علاقمند شدن آنها به مباحثی مانند خواندن و نوشتن می شود، بلکه می تواند آنها را در دوره مدرسه نیز بسیار کمک کند. منتها این موضوع بسیار حساس است. روش های اصولی یاد دادن به کودکان عمدتا باید بر اساس علایق آنها باشد نه علایق والدین! شما نباید از کودک خود بخواهید که قبل از رفتن به مدرسه الفبا را به صورت جدی (و در حد مدرسه) یاد بگیرد. چرا که یادگیری این موضوعات در حد دوران ابتدایی ، وظیفه معلمان است. اما برای آموزش الفبا به کودکان می توان از روش های نوین و اصولی سرگرم کننده مانند بازی آموزش الفبا استفاده کرد. این موضوع صرفاً باید بر اساس اصول آموزشی مبتنی بر بازی و سرگرمی و تفریح استوار باشد تا باعث شکوفا کردن خلاقیت ها و ویژگی های کودک شود. مهمترین چیزی که باید اتفاق بیفتد این است که آموزش الفبای فارسی قبل از رفتن کودک به مدرسه باید به شکل اصولی و مبتنی بر روانشناسی کودک باشد.

بازی آموزش حروف الفبا، بازی آموزش کلمات فارسی، آموزش الفبای فارسی، بازی آموزش الفبای انگلیسی

آیا بازی آموزش الفبا برای کودکان قبل از مدرسه لازم است؟

اهمیت بازی آموزش الفبا

انتظار آن است که کودک قبل از رفتن به مدرسه به جست و خیز و بازی بپردازد. مجبور کردن او به یادگیری چیزی که تا حالا تجربه نکرده اصلا لزومی ندارد. به همین دلیل اگر که قرار است به کودک آموزش الفبا یاد داده شود، باید در حیطه بازی ‌ها و فعالیت‌های سرگرم کننده و لذت بخش (مانند بازی آموزش حروف الفبا) باشد.
اصلاً و ابداً در هنگام بازی آموزش الفبا به کودکان نباید از اجبار استفاده کرد. بلکه باید این کار کاملاً داوطلبانه بر اساس اصول آموزشی و مطابق با تفریح و سرگرمی باشد. اصلاً قرار نیست که کودک قبل از رفتن به مدرسه بتواند بخواند یا بنویسد. بلکه باید الفبا را به شکل اجسامی زیبا و جذاب یاد بگیرد. بارها مشاهده شده است که کودکان، با یادگیری الفبا قبل از مدرسه، سر کلاس درس انگیزه تحصیلی خود را از دست داده اند و رغبتی برای یادگیری ندارند. اگر که الفبا قبل از مدرسه به طور کامل به کودک یاد داده شود، او در مدرسه احساس تکراری بودن مسائل را دارد که برای فرایندی آموزشی او اصلاً مناسب نیست.

بازی آموزش حروف الفبا، بازی آموزش کلمات فارسی، آموزش الفبای فارسی، بازی آموزش الفبای انگلیسی

آیا بازی آموزش الفبا برای کودکان قبل از مدرسه لازم است؟

 

بازی آموزش کلمات فارسی

به همین دلیل یکی از اساسی ترین اصول در هنگام یادگیری الفبا به کودکان این است که از سرگرمی و تفریح  (بازی آموزش الفبا  با همان بازی آموزش کلمات فارسی) استفاده کنیم. یکی از بهترین و جذاب ترین سرگرمی ها برای کودکان، شعر خواندن است. با شعر خواندن کودکان بهتر می توانند سرگرم شوند. سرگرمی و آموزش به وسیله شعر در بازی آموزش الفبا می تواند برای کودکان بسیار جذاب و لذت بخش باشد. والدین به راحتی می توانند با استفاده از آموزش الفبای فارسی به کودکان خیلی از شعرها، واژگان و حروف را به کودک یاد بدهند. اما به جز شعر خواندن یکی از اصلی ‌ترین موضوعاتی که در هنگام پرورش کودکان می‌تواند به آنها کمک کند، جلوه های بصری و تصاویر است. کودکان با استفاده از تصاویر و رنگ‌ها به خوبی می توانند استعداد خود را شکوفا کنند و مسائل زیادی را یاد بگیرند.

خیلی از روانشناسان کودک اعتقاد دارند که از ۱۸ ماهگی به بعد،  کودکان می توانند با دیدن اجسام، آنها را به خوبی بشناسند پس بهتر است که والدین نیز از ۱۸ ماهگی به بعد، کتاب ‌های آموزشی و تصاویر زیبا را  (که باعث ارتقای سطح درک بصری کودکان می‌شود) را برای آنها تهیه کنند.

 

آموزش الفبای فارسی

شما می توانید از فلش کارت ها که کارت های رنگارنگ و  زیبایی برای کودکان دارند در کنار بازی آموزش الفبا استفاده کنید. چرا که کودکان از دست گرفتن اجسام  به صورت کاغذی لذت می برند. به جز فلش کارت، پازل و جورچین نیز از ابزارهایی هستند که می‌تواند به رشد ذهنی کودکان و آموزش الفبای فارسی کمک بسیار زیادی کند. پازل ها به خوبی می توانند برای یادگیری اعداد و حروف در کنار بازی آموزش الفبا مورد استفاده قرار بگیرند.

در سیستمهای آموزشی دنیا اثبات شده است که سن مناسب برای یادگیری الفبا برای کودک، ۶ سالگی است. تا قبل از شش سالگی بهتر است که کودکان برای یادگیری الفبا بیشتر  از بازی و سرگرمی و روش‌های جذاب مثل بازی آموزش الفبا استفاده کنند. آموزش در سطح کلی و حرفه ای را باید  به مدرسه واگذار کنیم.

بازی آموزش الفبای انگلیسی

وادار کردن کودکان به آموزش نه تنها باعث علاقه آنها نمی‌ شود، بلکه ممکن است نتیجه عکس دهد. نکته بسیار مهم دیگر تفاوت ‌های کودکان است. ممکن است کودکی در سه سالگی علاقه مند به بازی آموزش الفبا باشد با یک کودک دیگر  در ۵ سالگی به بازی آموزش الفبا علاقه نشان دهد. مهم این است که شما با استفاده از روش های متناسب با سن و رفتارهای او، آموزش الفبای فارسی را در دستور کار خود قرار دهید.

به همین دلیل ما پیشنهاد می کنیم که از بازی های فکری مناسب مانند بازی آموزش الفبا فارسی  (بازی آموزش الفبای انگلیسی)که علاوه بر سرگرمی و تفریح،  آموزش های بسیار مناسبی را برای کودکان در نظر گرفته اند، استفاده کنید تا رشد ذهنی کودک کامل شود.

ما در مجموعه یار مهربان بازی آموزش الفبا  را به وسیله روش های جذاب مثل آهنربا مهیا کرده ایم. این بازی ها باعث می شود که ویژگی ها و استعدادهای کودکان شکوفا شود و آنها بتوانند به بهترین شکل ممکن علاوه بر سرگرمی، آموزش‌های لازم را یاد بگیرند و در دوران مدرسه بتوانند بهتر با آموزش های معلمان ارتباط برقرار کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بازیهای فکری کودکان و همچنین مشاهده و خرید بازی آموزش الفبا می توانید به سایت یار مهربان مراجعه کنید.

مقاله پیشنهادی: خرید بازی فکری راهکاری مناسب برای رشد فکری و اجتماعی کودکان

بازی آموزش الفبا برای کودکان، بازی آموزش حروف الفبا، بازی آموزش کلمات فارسی، آموزش الفبای فارسی، بازی آموزش الفبای انگلیسی

دیدگاهتان را بنویسید