خرید بازی فکری، راهکاری مناسب برای رشد فکری و اجتماعی کودکان

بازی فکری کودکان در خانه، بازی فکری کودکان 3 ساله، بازی فکری کودکان 5 ساله

بازی فکری کودکان در خانه

خرید بازی فکری کودکان، بازی فکری کودکان 3 ساله، بازی فکری کودکان در خانه، بازی فکری کودکان 3 ساله، بازی فکری کودکان 5 ساله، بازی آموزشی الفبای فارسی، بازی آموزشی الفبای انگلیسی

در این مقاله قصد داریم در مورد بازی فکری کودکان در خانه نکاتی را ارائه کنیم. حق بازی یکی از اصلی ‌ترین حقوق برای کودکان محسوب می شود. اغلب کارشناسان و روانشناسان در حوزه کودک، اعتقاد دارند که یکی از اساسی ترین شرایط برای سلامتی کودکان، داشتن بازی‌ های مفید و مفرح برای آنها است. این موضوع حتی توسط سازمان ملل متحد نیز به عنوان یک اصل مهم تشریح شده است.

بازی فکری کودکان در خانه، بازی فکری کودکان 3 ساله، بازی فکری کودکان 5 ساله

خرید بازی فکری، راهکاری مناسب برای رشد فکری و اجتماعی کودکان | خرید بازی فکری کودکان | بازی پازل اشکال چوبی

اما موضوع بسیار مهم این است که بازی فکری کودکان باید به شکلی باشد که علاوه بر آن که سلامت جسمی آنها را به خوبی تضمین کند، باعث افزایش یادگیری و ارتقای سلامت روحی و روانی آنها بشود؟ به عبارت دیگر بازی مناسب برای کودک باید چه نوعی از بازی باشد که کودک را قادر سازد تا روابط و تعاملات اجتماعی خود و همچنین ویژگی های مربوط به یادگیری را ارتقا دهد؟

به اعتقاد اغلب پژوهشگران و روانشناسان کودک، این بازی ها باید به شکلی باشند که خلاقیت ها، استدلال های فکری در کودکان و از همه مهمتر هوش هیجانی آنها را تقویت کنند.

تعریف بازی فکری کودکان

اجازه بدهید قبل از اینکه به اهمیت بازی های فکری بپردازیم، آنها را تعریف کنیم. در یک تعریف تقریبا جهان‌شمول از بازی فکری کودکان می توان گفت، بازی هایی که نیاز به تلاش شناختی و اطلاعات معنی ‌دار دارند و لازم است برای لذت بردن از آنها از دانش عمیق و گسترده استفاده شود، بازی های فکری  نامیده می شوند. این بازی ها می توانند انواع و اقسام مختلفی داشته باشند.

گاهی وقت ها صرفاً یادآوری بعضی از کلمات می تواند به عنوان یک بازی فکری کودکان در نظر گرفته شود. بعضی اوقات نیز افزایش تمرکز برای انجام دادن یک کار یا بیان یک عبارت، می تواند بازی فکری در نظر گرفته شود. بازی های فکری به صورت فردی، دو به دو یا تیمی قابل اجرا هستند.

ویژگی های بازی فکری کودکان

یکی از نکات بسیار مهم این است که بدانیم بازی فکری کودکان چه ویژگی هایی دارد تا هر بازی را به عنوان بازی فکری کودکان در نظر نگیریم. اولین و مهمترین ویژگی یک بازی فکری کودکان آن است که باید سرگرم کننده و لذت بخش باشد.

اگر به هر دلیل کودک شما از بازی (که به نظر شما لذت بخش است) خوشحال نباشد و برای او  سرگرم کننده تلقی نشود و لذت نبرد، قاعدتاً آن بازی را  را نمی‌توان بازی سرگرم کننده دانست! این سرگرمی و لذت را باید کودک درک کند و آن را بروز دهد.

بازی فکری کودکان در خانه، بازی فکری کودکان 3 ساله، بازی فکری کودکان 5 ساله

خرید بازی فکری، راهکاری مناسب برای رشد فکری و اجتماعی کودکان | خرید بازی فکری کودکان | بازی آموزشی الفبای انگلیسی

 

مثلاً توصیه می‌شود برای کودکان ۳ تا ۵ سال عمدتاً از بازی‌ هایی استفاده شود که در آن اجسام رنگی وجود دارند.  به احتمال زیاد حروف و عبارات برای یک کودک ۳ ساله سرگرم کننده و لذت بخش نیست!

از طرف دیگر باید اهداف بازی کاملاً تعیین شده باشد و بدانیم که ابتدا و انتهای بازی چیست. بازی هایی که انتها و هدف ندارند، بازی های کامپیوتری که باعث ایجاد خشونت در افراد می شوند و بازی ‌های بیهوده ایی که چیزی به کودک نمی ‌آموزند، نمی‌تواند بازی های فکری نامیده شوند.

اما اساسی ترین و اصلی ترین موضوع در بازی  فکری خوب این است که باید چنان جذاب و زیبا باشد که کودک به صورت داوطلبانه حاضر به انجام آن باشد. یعنی برای مشارکت در آن خودش داوطلب شود.  این داوطلبانه بازی کردن، نشان دهنده علاقه و رشد کودک است.

مزایای بازی فکری  برای رشد کودکان چیست؟

بازی فکری کودکان باعث می شود تا کودک فضایی جذاب و لذت بخش را تجربه کند. او  می‌تواند در این فضای جذاب و لذت بخش، علاوه بر جنب و جوش ، خلاقیت و استعداد خود را نیز شکوفا کند.  هر چه کودک بیشتر بخندد و لذت ببرد و در عین حال نیز از استدلال استفاده کند، برای روانشناسی رشد و سلامت او بهتر است.

انجام بازی فکری کودکان باعث می شود که کودک به مسائل فکر کرده و پاسخ دهد. پاسخ دهی و قضاوت باعث می شود که او توانایی های خود را کم کم بشناسد و آن‌ ها را ابراز کند. همچنین بازی فکری کودکان 5 ساله باعث تقویت تصویر پردازی و تجسم سازی در کودکان می شود. این ویژگی های بصری باعث می ‌شود تا کودکان بتوانند بهتر به پرورش دیدگاه ‌ها و عقاید خود بپردازد.

با توجه به این تفاسیر، انجام بازی‌های فکری مخصوصاً از سن 4 یا 5  سالگی به بعد با توجه به شرایط سنی افراد، به گونه ای که برای آنها سرگرم کننده و لذت بخش باشد، لازم و ضروری است. اگر که افراد نتوانند تا قبل از مدرسه بازیهای فکری را انجام بدهند، مزایایی که در بالا ذکر شد در آنها پرورش نمی یابد.

یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که انسان ها به آن نیاز دارند، تقویت و بهبود عملکرد مغز است. هر چه این فرایند در کودکی بیشتر برای افراد ایجاد شده باشد، فعالیت ها و عملکرد مغزی آنها در آینده قوی ‌تر خواهد شد تا در سال‌های بعدی زندگی بتوانند بیشتر از آن استفاده کنند. اما هرچه که تقویت و بهبود عملکرد مغز  برای کودکان دیرتر اتفاق بیفتد،  ممکن است در مدرسه دچار مشکل شوند.

بازی فکری کودکان در خانه، بازی فکری کودکان 3 ساله، بازی فکری کودکان 5 ساله

خرید بازی فکری، راهکاری مناسب برای رشد فکری و اجتماعی کودکان | خرید بازی فکری کودکان | بازی آموزشی الفبای فارسی | بازی پازل اشکال چوبی

 همچنین مطالعه کنید: بازی فکری آموزش الفبا

افزایش رشد ذهنی در بازی فکری کودکان

به طور کلی می‌توان گفت که بازی فکری کودکان (مخصوصا بازی فکری کودکان 3 ساله) باعث رشد ذهنی کودک و بهبود عملکرد ها و کارکردهای ذهنی او می شود. همچنین افزایش تمرکز ، افزایش توجه و درک بسیاری از مسائل پیرامون برای کودکان از نتایج بازی های فکری مناسب است.

این موضوعات، باعث می شوند تا کودک، خلاقیت خود برای حل مسئله و تخیل و تصویرسازی را تقویت کند.  یک مثال ساده بازی پازل است. پازل های ساده که برای کودکان در نظر گرفته می شوند ، باعث افزایش تصور و تجسم های بصری او می شود که در نهایت به بهبود عملکرد مغز  کودک کمک می کند.

اگر از لحاظ روانشناسی اجتماعی به قضیه نگاه کنیم، بازی فکری کودکان باعث ایجاد شخصیت فردی و رشد روانی کودک می ‌شود و اعتماد به نفس او را افزایش می‌دهد. همچنین کودک با افزایش ارتباطات با اعضای دیگر خانواده یا دوستان خود، می‌تواند روابط و تعاملات اجتماعی خود را بهبود ببخشد.

اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی بازی های فکری آن است که شما مبانی آموزشی را در کنار سرگرمی و فعالیت های لذت بخش به کودک می آموزید. به همین دلیل در آموزش مدرن توصیه می کند که کودکان در دوره ابتدایی نیز با استفاده از بازی و سرگرمی، مطالب آموزشی را یاد بگیرند.

خرید بازی آموزشی برای کودکان:

بازی آموزش اعداد فارسی و انگلیسی (آهنربایی)

بسته آموزشی الفبای فارسی و انگلیسی (یار مهربان)

بسته آموزشی کودک شگفت انگیز

بازی آموزشی الفبای فارسی (آهنربایی)

بازی آموزشی الفبای فارسی، بازی آموزشی الفبای انگلیسی، بازی پازل اشکال چوبی

دیدگاهتان را بنویسید